29-11-2019
Het Laatste Nieuws - Ben Conaerts - Pagina 18
Toneel Harlekijn heeft er een moeilijke periode opzitten. Op korte tijd zag het gezelschap twee sterkhouders wegvallen. Maar met hun nieuwe toneelvoorstelling, ‘Een kermis is een geeseling waard’, willen de acteurs de knop weer omdraaien. “Onze vereniging daverde op haar grondvesten. Hiermee laten we hopelijk een gitzwart hoofdstuk achter ons”, zegt voorzitter Johan Segers. Deze avond gaat het stuk in première in de Boomse Schouwburg.
Het is een rampjaar geweest voor Toneel Harlekijn. Een jaar waarin het toneelgezelschap de richting is kwijtgeraakt en alles in vraag heeft gesteld. Zélfs het toneel spelen zelf. Wat moet je als je vereniging twee absolute steunpilaren op korte tijd ziet wegvallen? Eerst was er het tragische verlies van sterkhouder Jordi Daems, die in de herfst van 2018 besliste uit het leven te stappen. Daarna, in maart van dit jaar, werd de groep geconfronteerd met het overlijden van covoorzitter Ludo Laevaert. Een dubbele mokerslag.
“Onze goesting om toneel te spelen was weg”, zegt voorzitter Johan Segers. “Elk stuk dat we bekeken, was ofwel te grappig, ofwel te dramatisch. We waren gewoon onze toneelhonger kwijt, ik denk dat je het zo het best kan samenvatten. Uiteindelijk hebben we met z’n allen beslist om dat hele rouwproces in groep neer te schrijven. Daaruit is langzaamaan ons nieuwe stuk gegroeid: ‘Een kermis is een geeseling waard’. Het is een toneelstuk over gemis, rouw en daarmee omgaan. Over ‘het allemaal efkes niet meer weten’.”
Toch is dat slechts één aspect van het nieuwe stuk. Tegelijkertijd is het ook een terugkeer naar de prille roots van Harlekijn. Naar de periode tussen 1924 en 1934. “Via een stom toeval zijn we in het bezit gekomen van dagboeken uit die periode”, legt Johan uit. “Die dagboeken, in schoonschrift neergepend door Leonard Holsters, bevatten het verhaal van onze oprichting en van de eerste jaren van Toneel Harlekijn. We besloten op ontdekkingstocht te gaan door de historie, terug naar de bron, om ons daar te laven aan meer onschuldige tijden.”
De dagboeken bleken een geschenk uit de hemel. “We ontdekten dat er heel veel gelijkenissen bestaan tussen hoe de eerste mensen van Toneel Harlekijn het aanpakten en hoe wij het vandaag, bijna 100 jaar later, het aanpakken. Ook zij koppelden het nuttige aan het aangename, ook zij maakten regelmatig toeristische uitstapjes, ook zij gingen weleens met z’n allen dansen of dineren. We hebben de teksten met zoveel plezier gelezen dat we ze als materiaal hebben gebruikt voor ons nieuwe stuk.”
Op die manier is ‘Een kermis is een geeseling waard’ niet alléén maar een ode aan het gemis en aan het afscheid nemen. Het is ook een stukje geschiedschrijving, met hier en daar een leuke anekdote en een komische noot. “Eigenlijk – en dat zeggen we ook tegen de mensen – hadden we geen toneelstuk. We hadden er geen goesting meer in. Maar ik hoop dat we hiermee deze donkere periode kunnen afsluiten en de toneelhonger kunnen terugvinden. Onze vereniging heeft op haar grondvesten gedaverd, maar nu willen we de draad terug opnemen.”
Toneel Harlekijn speelt ‘Een kermis is een geeseling waard’ op vrijdag 29 en zaterdag 30 november en zondag 1 december, telkens om 20.15 uur in de Schouwburg. Tickets kosten 14 euro en zijn te bestellen via de website www.desteigerboom.be. De opbrengst van de verkoop van de programmaboekjes gaat naar het Centrum ter Preventie van Zelfdoding.
Bezorg ons je gegevens en blijf automatisch op de hoogte van al onze activiteiten. Wees gerust, we sturen je slechts enkele keren per jaar een bericht.
© Toneel Harlekijn I BE0720537378